Izba Przemysłowo-Handlowa Południowej Wielkopolski

biuro@iphpw.pl

(62) 735 67 49

Kredyt ekologiczny

Ruszają bezzwrotne dotacje na poprawę efektywności energetycznej przedsiębiorstw z całej Polski.

czytaj więcej

Wsparcie transformacji cyfrowej

Europejskie Centra Innowacji Cyfrowych to wsparcie dla MŚP w zakresie wdrażania najnowszych rozwiązań cyfrowych.

czytaj więcej

Przewodnik po naborach w PARP

Dostępne programy oferują wsparcie m.in. w zakresie rozwoju kompetencji w obszarze zielonej ekonomii oraz innowacyjności.

czytaj więcej

Numer GTIN (kod EAN) otwiera ścieżkę do globalnych marketplace

Dla polskich firm sprzedażowych decyzja o wyjściu na zagraniczne rynki staje się ostatnio celem strategicznym. Podjęcie tej inicjatywy wymaga od przedsiębiorców starannego przygotowania. Jednym z pytań, które na starcie stawiają sobie firmy, jest „Gdzie i w jaki sposób będziemy sprzedawać?”. Prowadzenie handlu zagranicznego za pośrednictwem platform marketplace cieszy się największym powodzeniem – większość przedsiębiorców wybiera to rozwiązanie ze względu na stosunkowo prostą ścieżkę uruchomienia sprzedaży. Korzystając z numeru GTIN (kodu EAN) od GS1, spełniasz jeden z obowiązkowych kryteriów sprzedaży na większości platform sprzedażowych.

gtin

 

Jeśli Twój produkt ma kod EAN – możesz sprzedawać na platformach marketplace!

 

Co to jest numer GTIN (kod EAN)?

Numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej) jest to rozpoznawalny na całym świecie numer identyfikujący produkt. Każdy numer GTIN jest unikalny w skali świata, dzięki czemu pozwala identyfikować produkty w sposób jednoznaczny.

Numer GTIN może być przedstawiony w formie kodu kreskowego, który nazywamy „kodem EAN”. To właśnie z tym określeniem Źródło:często kojarzony jest numer GTIN. Na e-platformach oraz w systemach IT wciąż często stosuje się określenie „EAN”, choć odnosi się on do GTIN, ponieważ posługujemy się numerem a nie kodem kreskowym.

Cechy charakterystyczne numeru GTIN (Global Trade Item Number)

  • Często kojarzony pod nazwą „kod EAN”
  • Jednoznacznie identyfikuje dowolny produkt lub usługę, wobec której zachodzi potrzeba wyceniania, zamawiania lub fakturowania w dowolnym punkcie łańcucha dostaw.
  • Każdy numer GTIN jest unikalny w skali świata.
  • Z numeru GTIN korzystają producenci i właściciele marek do znakowania swoich towarów.
  • Ponad 2 miliony firm na świecie korzysta z rozwiązań GS1.
  • Szacuje się, że ponad 500 milionów produktów na świecie posiada kod kreskowy GS1.

Kto i w jakim celu korzysta z numerów GTIN?

Numer GTIN oraz kod kreskowy EAN znajduje się na większości towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, zarówno w handlu stacjonarnym, jak i online. Jest to klucz do bazy danych, który zapewnia jednoznaczną identyfikację towarów, pozwala określić związek – ID + produkt.

Na rynku firmy działające w wielu sektorach posługują się numerem GTIN / kodem EAN.
Są to głównie:

  • platformy sprzedażowe marketplace,
  • sieci handlowe,
  • firmy logistyczne, fulfilmentowe i dropshippingowe,
  • firmy o profilu IT,
  • operatorzy branżowych baz danych,
  • agencje badania rynku,
  • porównywarki cenowe,
  • retailerzy oraz e-sklepy.

Numer GTIN jako standard rynkowy na platformach marketplace

Wraz ze wzrostem popularności platform sprzedażowych pojawiło się wyzwanie związane z budowaniem katalogów produktowych. Gromadzenie ogromnych ilości danych o produktach wystawianych na marketplace’ach wymaga posługiwania się uniwersalnymi i unikalnymi identyfikatorami.

Numer GTIN, wcześniej powszechnie stosowany w handlu offline, stał się standardem rynkowym również w świecie Internetu. Dzięki niemu obszerne bazy danych budowane przez marketplace’y zyskują konkretną strukturę i pozwalają organizować dane w sposób uporządkowany.

Obecnie największe platformy sprzedażowe wymagają stosowania numeru GTIN w wystawianej ofercie produktowej. Jeśli korzystasz z prawidłowego kodu EAN od GS1, możesz rozpocząć sprzedaż na marketplace:

  • Amazon
  • Allegro
  • Kaufland
  • Cdiscount
  • eBay
  • eMAG
  • katalog Google Shopping (Google Zakupy)
  • bol.com
  • Carrefour
  • Fruugo
  • Zalando

Kto jest odpowiedzialny za przydzielanie numerów GTIN?

Według standardów GS1 prawo do kodowania przysługuje właścicielowi marki handlowej, którym często jest producent.

Prefiks GS1 firmy (na podstawie którego generowane są numery GTIN) jest przydzielany:

  • producentowi lub dostawcy – jeżeli sam wytwarza produkt lub jeżeli jest on dla niego wytwarzany w jakimkolwiek kraju i sprzedaje go pod swoją nazwą handlową/marką,
  • importerowi lub hurtownikowi – jeżeli produkt został wytworzony dla niego w jakimkolwiek kraju i jest sprzedawany pod jego nazwą handlową lub jeżeli w jakikolwiek sposób zmienia produkt (np. modyfikuje opakowanie, czy tworzy zestawy produktów),
  • detaliście – jeżeli produkt został dla niego wytworzony w jakimkolwiek kraju i jest sprzedawany pod jego nazwą handlową.

Jak uzyskać numer GTIN (kod EAN)?

Jedynym źródłem pozyskania prawidłowych i unikalnych numerów GTIN jest organizacja GS1. Podmiotem, który może zgłosić się do GS1, jest właściciel marki. W praktyce często jest nim producent.

Aby uzyskać pulę numerów GTIN, należy złożyć wniosek online na stronie www.gs1pl.org. Każdy Uczestnik Systemu GS1 otrzymuje dostęp do dedykowanego konta na platformie MojeGS1, gdzie będzie może generować i aktywować numery GTIN.

Informacje o produktach wraz z numerami GTIN, którymi zostały oznakowane, oraz danymi właściciela marki/producenta, są widoczne dla rynku w katalogu GS1 – na platformie eProdukty (https://www.eprodukty.gs1.pl/).

Podstawowe zasady nadawania numerów GTIN

Zgodnie ze standardami GS1 każdy produkt o zdefiniowanych cechach musi zostać oznaczony odrębnym numerem GTIN. Najważniejszą przesłanką, którą należy się kierować przy znakowaniu produktów, jest fakt, czy z perspektywy klienta produkty są od siebie różne.

Podstawowe założenie jest takie: jeden konkretny produkt może mieć przypisany tylko jeden numer GTIN i odwrotnie – jeden numer GTIN może być przypisany wyłącznie do jednego produktu.

Stosując tę zasadę, jesteśmy zgodni z wytycznymi GS1, a numer GTIN spełnia swoje podstawową funkcję – identyfikuje produkt w sposób jednoznaczny.

GS1 – kim jest wystawca numerów GTIN?

GS1 to globalna organizacja standaryzująca not-for-profit. Tworzy wspólny fundament dla biznesu zapewniając rozwiązania do unikalnej identyfikacji, automatycznego gromadzenia danych i współdzielenia informacji o produktach, lokalizacjach i zasobach. Wszystko to po to, aby uczestnicy całego łańcucha dostaw komunikowali się przy użyciu tego samego, zrozumiałego dla wszystkich „języka”.

 

Źródło: cross-border.pl